Spam via het contactformulier

Spam via contactformulieren is een groot probleem voor website-eigenaren. Spam maakt niet alleen dat je mailbox volloopt met ongewenste berichten, maar kan ook een veiligheidsrisico vormen voor jouw website. Helaas worden spammers steeds geraffineerder in hun methoden, waardoor het moeilijker dan ooit is om spam via het contactformulier te voorkomen. In dit artikel bespreken we de meest gebruikte technieken. En tot slot bespreek ik mijn voorkeur om deze spam te voorkomen.

Wat is spam via het contactformulier?

Contactformulier-spam verwijst naar ongewenste en ongevraagde berichten die via het contactformulier van een website worden verzonden. Deze berichten kunnen advertenties, phishingpogingen of andere soorten ongewenste inhoud zijn die geen verband houden met het doel van het contactformulier.
Als je een website met een contactformulier hebt, ben je waarschijnlijk bekend met de frustratie van spamberichten in de inbox. Spam op contactformulieren is een veel voorkomend probleem dat allerlei problemen kan veroorzaken, van overvolle inboxen tot verminderde websiteprestaties. Want niet het is niet alleen vervelend al die onzinnige berichten in jouw mailbo, het kan ook de prestaties van websites negatief beïnvloeden. De serverbelasting en het bandbreedtegebruik van de server neemt toe. Bovendien kan spam via het contactformulier een veiligheidsrisico vormen als het schadelijke links of bestanden bevat die schadelijk kunnen zijn voor je website of bezoekers.

Er zijn verschillende technieken om spam van contactformulieren te voorkomen, waaronder (re)Captcha en Honeypot. Hier volgt een overzicht van de voor- en nadelen van elke techniek.

Captcha en Honeypot tegen spam via het contactformulier.

Captcha is een populaire antispamtechniek waarbij gebruikers een uitdaging moeten oplossen. Zoals het invoeren van een reeks vervormde letters of het oplossen van een eenvoudige rekensom voordat een bericht via formulier het kan worden verstuurd. Honeypot daarentegen is onzichtbaar zodat mensen die niet kunnen zien. Het voegt een verborgen veld toe aan het formulier dat alleen spambots zullen zien en invullen. Hierdoor kan de website de inzendingen identificeren en blokkeren.

Voor- en nadelen van Captcha

Captcha kan effectief zijn om geautomatiseerde bots te weerhouden van het verzenden van spamberichten, maar het creëert ook een extra stap voor gebruikers die ze moeten voltooien. Voor sommige gebruikers kan het lastig zijn om een Captcha in te vullen, vooral voor mensen met een visuele beperking of beperkte computervaardigheden. Bovendien kan Captcha worden omzeild door ervaren spammers die geavanceerde algoritmen gebruiken.

Voor- en nadelen van Honeypot

Honeypot is een gebruiksvriendelijker antispamtechniek waarbij gebruikers geen extra stappen hoeven te doorlopen. Het wordt spammers moeilijker gemaakt doordat bots zo’n verborgen veld zullen zien en invullen. Spammers worden echter steeds slimmer en ze weten steeds vaker de honeypot te omzeilen. Het houdt menselijke spammers die handmatig formulieren invullen ook niet tegen.

Google reCAPTCHA implementeren om spam op contactformulieren te voorkomen

Google reCAPTCHA is een populaire Captcha-oplossing die eenvoudig te implementeren is op het contactformulier van je website.  Afhankelijk van de versie van Google captcha die wordt gebruikt krijgt de bezoeker veld waarin men moet aanklikken dat men geen robot is. Of de bezoeker krijgt een reeks foto’s te zien en men moet foto’s met verkeerslichten of fietsen kiezen.

Voor- en nadelen van Google recaptcha

Het is relatief eenvoudig op jouw website te implementeren en erg effectief. Er komt (vrijwel) geen spam meer via het contactformulier binnen.

De maatregelen zijn echter hinderlijk en werpen een drempel op voor een websitebezoeker om contact met je op te nemen. Het kan soms een echte uitdaging voor de bezoeker worden voor dat hun bericht aan jou verstuurd kan worden.

Bij de latere versie van Google (re)captcha heb je een dergelijke hinderlijke maatregel niet maar wordt het IP adres van de bezoeker gedeeld met Google. Dat is in strijd met de Europese privacy regelgeving en in Duitsland zelfs strafbaar.
NB: Is jouw website naast de Nederlandse taal ook in het Duits dan zul je aan Duitse wetgeving moeten voldoen.

Akismet gebruiken om spam te filteren en je website te beschermen.

Akismet is een populaire plugin voor WordPress voor het filteren van spam. En het kan je helpen jouw website te beschermen tegen ongewenste berichten via het contactformulier.

Het maakt voor het filteren van spam gebruik van een uitgebreid netwerk van servers om spamberichten te identificeren en te blokkeren. Het kan zowel geautomatiseerde als door mensen gegenereerde spam uitfilteren, waardoor uw postvak schoon en uw website veilig blijft.

Om Akismet te gebruiken, moet je de plugin op je website installeren en je aanmelden voor een API-sleutel. Configureer vervolgens de instellingen van de plugin zodat ze voldoen aan je wensen, zoals het kiezen van de soorten berichten die je wilt filteren en hoe om te gaan met mogelijke berichten die onterecht als spam worden aangemerkt.

Als je Akismet gebruikt, is het belangrijk om de spamfilter regelmatig te controleren op fout-positieven en om de prestaties van de plugin te controleren op mogelijke problemen. Je kunt de instellingen van Akismet ook aanpassen om de effectiviteit te maximaliseren, zoals het blokkeren van berichten van specifieke IP-adressen of woorden die vaak worden gebruikt in spamberichten.

Voor- en nadelen van Akismet

Akismet is erg effectief en niet hinderlijk voor website bezoekers. Het is te gebruiken met de meeste formulieren plugins en controleert ook reacties die op blog- en nieuwsberichten binnenkomen.
Je zult wel regelmatig in jouw WordPress dashboard het spamfilter moeten controleren. Berichten die onterecht als spam zijn aangemerkt kun je alsnog vrijgeven en spam berichten zul je uit de quarantaine moeten halen en verwijderen. Spamberichten nemen ruimte in de database in en veel berichten kunnen je website vertragen.
Voor een enkele non-profit site kun je een gratis account bij Akismet aanmaken. Websites van bedrijven zullen een betaald account moeten nemen vanaf € 9,95 per maand.  Dat is niet heel kostbaar maar het zijn wel weer extra kosten.

De beste oplossing en mijn voorkeur:  Cleantalk

CleanTalk – bescherming tegen spam voor WordPress, Joomla, Drupal en andere websites. Geen captcha, geen vragen, geen verkeerslichten tellen, geen puzzels, geen sommen. Bestrijd spam!

CleanTalk beschermt uw website tegen spam bots en spam in:

  • Reacties
  • Bestellingen
  • Widgets
  • Registraties
  • Elk webformulier
  • Contact e-mails
  • Inschrijvingen
  • En het controleert bestaande opmerkingen en gebruikers op spam
De CleanTalk plugin in een WordPress dashboard

Hoe werkt Cleantalk?

  • Een bezoeker vult een bericht op een formulier in (of schrijft een reactie of registreert zich).
  • De CleanTalk-plugin stuurt enkele parameters van het bericht naar de CleanTalk-cloud.
  • De cloud service analyseert de parameters.
  • Als dit een bezoeker is, wordt het bericht in jouw mailbox afgeleverd (of de reactie of inschrijving voor jouw controle doorgestuurd).
    Als het een spam bot is, dan blokkeert CleanTalk deze reactie of registratie.
  • De parameters worden weggeschreven naar jouw account in de CleanTalk cloud service. Je kunt deze bekijken in het dashboard van de CleanTalk cloud service en eventueel vrijgeven*.

*In de tijd dat we CleanTalk gebruiken hebben we nog geen berichten gevonden die ten onrechte als spam waren aangemerkt.

Dashboard van CleanTalk

Voordelen CleanTalk

Geen hinderlijke drempels voor de bezoekers van jouw website. Men kan makkelijk contact met jouw leggen. Bijzonder effectief tegen spam via het contactformulier en andere reactie mogelijkheden. Met € 1,- per maand erg voordelig.
Makkelijk te implementeren met de plugins/extensies die voor verschillende CMS systemen kosteloos te verkrijgen zijn. Ook als jouw website zonder CMS werkt is CleanTalk eenvoudig te installeren.

Meer informatie

Je vindt meer informatie op hun website: CleanTalk – Antispam

Nog niet overtuigd? Enkele feiten: meer dan 789.000 websites maken gebruik van Cleantalk en men heeft 584 reviews met een gemiddelde waardering van 4.9 uit 5 sterren op Trustpilot.

Heeft u vragen of hulp nodig bij het installeren van CleanTalk ?

Ik help u graag hierbij.
Laat het weten via het formulier hiernaast:

    please add slider images

Spam via het contactformulier

Spam via contactformulieren is een groot probleem voor website-eigenaren. Spam maakt niet alleen dat je mailbox volloopt met ongewenste berichten, maar kan ook een veiligheidsrisico vormen voor jouw website. In dit artikel bespreek ik de meest gebruikte technieken om contactformulierspam te voorkomen.

Zoekmachine Google

Alles wat je moet weten over “Google Mijn Bedrijf”

Elke dag zoeken duizenden mensen op Google naar bedrijven zoals dat van jou, daarom is een opvallend bedrijfsprofiel een must.Door belangrijke gegevens over jouw bedrijf op te slaan in jouw “Google Mijn Bedrijf” vermelding verbeter je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Maar wat is Google Mijn Bedrijf eigenlijk en hoe claim jij jouw vermelding? […]

Meer winkelbezoek dankzij online zichtbaarheid

De aandacht die de consument heeft voor jouw winkel begint online. Een goede online presentatie kan ervoor zorgen dat personen die zich online oriënteren de fysieke winkel bezoeken. Want het zal uiteraard geen geheim zijn …

Wordpress theme - Hypotheek Advies Centrum

Het ideale WordPress theme

De keuze uit Wordpress themes is enorm en als je op zoek bent naar een nieuwe lay-out voor je website is het maken van een keuze bijzonder lastig. Bij Vincire Websites+ pakken we het liever anders aan.