Meer winkelbezoek dankzij online zichtbaarheid

De aandacht die de consument heeft voor jouw winkel begint online. Een goede online presentatie kan ervoor zorgen dat personen die zich online oriënteren de fysieke winkel bezoeken.
In de marketing termen spreken we van ROPO (Research Online, Purchase Offline). 

Want het zal uiteraard geen geheim zijn dat er een duidelijke trend is ontstaan in het koopgedrag van consumenten. Tegenwoordig word er vaker productinformatie via het internet opgezocht. Als de consumenten de gewenste informatie gevonden hebben, zal een deel in de fysieke winkel gaan kijken, en als ze dan het passende product vinden, kopen. Het startpunt van de klantenreis ligt dus steeds vaker online.


Grotere kans op een verkoop

De kans dat een consument jouw winkel binnen stapt en daadwerkelijk iets koopt nadat ze zich online hebben georiënteerd is groot. Immers is de koopintentie hoger dan bij de gemiddelde winkelbezoeker, omdat zij/hij zich al online heeft voorbereid.

Duidelijk online productaanbod

Is jouw productaanbod online niet duidelijk? Dan neemt de kans dat men jouw winkel bezoekt aanzienlijk af. Als je meer producten wilt verkopen, dan is een goede online aanwezigheid noodzakelijk. De consument zal natuurlijk geprikkeld moeten worden om jouw winkel te komen bezoeken.

Naast het meer verkopen kun je er ook voor kiezen om juist meer de nadruk te leggen op de producten waarvan minder bekend is dat in je die in huis hebt . Of de producten waarop je een hogere marge kunt halen.  Met een goede presentatie kun je hierin sturen.

Hoe krijgt je klanten van online naar jouw winkel?

Consumenten oriënteren zich dus online, maar hoe kun je hen bewegen om naar de offline winkel te komen? Hier reen aantal mogelijke manieren:

Eigen website

Een open deur, maar we noemen die toch. Zorg ervoor dat je productaanbod duidelijk op jouw website aangegeven staat.

Openingstijden en bezoekadres

Laat de bezoekers niet zoeken naar de openingstijden. Verstop de openingstijden niet op de contact pagina. Maar zet deze goed zichtbaar op elke pagina op jouw website.

Vermeld Unique selling points

Noem duidelijk wat er zo bijzonder of uniek is aan jouw winkel.

USP’s kunnen zijn:

  • Breed assortiment
  • Eigen productenlijn
  • Goed bereikbaar
  • Rolstoelvriendelijk
  • Gratis parkeren
  • Makkelijk kunnen ruilen
  • Ect.

Alles wat kan bijdragen aan een prettige klant beleving.

Maak het bezoek de moeite waard

Door het tonen van de winkelvoorraden geef je klanten de zekerheid dat een product dat hij/zij graag wilt hebben ook daadwerkelijk op voorraad is, daardoor is de kans dat de consument ook daadwerkelijk naar de winkel komt groter. Of ga een stap verder en laat een klant een product online reserveren. Zo weet de klant dat dat hij/zij het product direct mee kan nemen en heeft men de garantie dat het winkelbezoek ook de moeite waard is.

Als dat niet haalbaar is  dan kun je het beste vermelden dat er 100% slagingskans is doordat een product binnen een korte tijd na geleverd (eventueel thuisbezorgd) kan worden. Daarnaast is het handig om te noemen dat men deskundig advies krijgt zodat men met een product naar huis gaat dat past bij zijn of haar wensen.

Verleid klanten met beelden

Overtuig de consument dat een bezoek aan jouw winkel de tijd en moeite waard is. Met enkel het tonen van de adresgegevens, openingstijden en een foto van de buitenkant van de winkel op jouw website verleid consumenten niet om naar jouw winkel te gaan.
Zorg voor sfeervolle foto’s van de winkel en producten. Geef jouw winkel een gezicht door een fraaie foto van jezelf in de winkel. Mensen kopen bij mensen, en door het persoonlijk te maken geeft het vertrouwen.

Maak het de klant makkelijk

Naast de fysieke winkel zou je kunnen overwegen om de verkoop van (een deel) van uw producten online mogelijk te maken. Een webshop is niet zo ingewikkeld als je wellicht denkt. Door klanten online te laten bestellen verhoogt je de kans op een verkoop.
Immers als het product niet alleen online vindbaar maar ook te bestellen is maak je het dat deel van de klandizie dat liever van huis uit winkelt makkelijk om te kopen.

Past een webshop niet bij je, omdat je bijvoorbeeld een belangrijke toegevoegde waarde levert door persoonlijk advies? Zorg dan wel dat jouw assortiment duidelijk gepresenteerd word.  Zo vergroot je de kans dat men bij jouw winkel koopt. Of dat een online verkoop is of dat men naar jouw winkel komt, maakt dan niet zoveel uit.
Het belangrijkste is; laat zien wie je bent en wat je in huis hebt.

Je weet nu iets meer over ROPO (Research Online, Purchase Offline). Overigens geven wij de voorkeur aan een variant: “Oriënteer online, koop lokaal”. 

    please add slider images

Spam via het contactformulier

Spam via contactformulieren is een groot probleem voor website-eigenaren. Spam maakt niet alleen dat je mailbox volloopt met ongewenste berichten, maar kan ook een veiligheidsrisico vormen voor jouw website. In dit artikel bespreek ik de meest gebruikte technieken om contactformulierspam te voorkomen.

Zoekmachine Google

Alles wat je moet weten over “Google Mijn Bedrijf”

Elke dag zoeken duizenden mensen op Google naar bedrijven zoals dat van jou, daarom is een opvallend bedrijfsprofiel een must.Door belangrijke gegevens over jouw bedrijf op te slaan in jouw “Google Mijn Bedrijf” vermelding verbeter je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Maar wat is Google Mijn Bedrijf eigenlijk en hoe claim jij jouw vermelding? […]

Meer winkelbezoek dankzij online zichtbaarheid

De aandacht die de consument heeft voor jouw winkel begint online. Een goede online presentatie kan ervoor zorgen dat personen die zich online oriënteren de fysieke winkel bezoeken. Want het zal uiteraard geen geheim zijn …

Wordpress theme - Hypotheek Advies Centrum

Het ideale WordPress theme

De keuze uit Wordpress themes is enorm en als je op zoek bent naar een nieuwe lay-out voor je website is het maken van een keuze bijzonder lastig. Bij Vincire Websites+ pakken we het liever anders aan.