Een toegankelijke website; het waarom en de voordelen

|

Wist je dat ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders moeite hebben om websites te gebruiken? Digitale toegankelijkheid, ook wel e-accessibility genoemd, zorgt ervoor dat jouw website voor iedereen werkt. Met duidelijke navigatie, begrijpelijke teksten, slimme kleurkeuzes en goede techniek maak je het verschil met een toegankelijke website.

Waarom moeten websites toegankelijk zijn?

Voor mensen met een beperking en ouderen

Veel Nederlanders hebben in enige vorm een beperking. Denk aan slecht kunnen zien, horen of moeite hebben met het bedienen van een muis en toetsenbord.
Daarnaast groeit het aantal ouderen dat internet gebruikt. De helft van de Nederlanders tussen de 65 en 75 jaar is al actief online, en ook 75-plussers maken steeds vaker gebruik van internet.

Als jouw website niet toegankelijk is, sluit je veel potentiële klanten buiten. Iemand die online een cadeau wil kopen of een vakantie wil boeken, maar daarbij drempels ervaart, haakt snel af. Dat is een gemiste kans, want juist deze klanten zijn vaak erg trouw: als ze een goede ervaring hebben, komen ze graag terug.

Voor iedereen

Een toegankelijke website

Toegankelijkheid is niet alleen belangrijk voor mensen met een beperking. Veel aanpassingen die websites toegankelijk maken, zorgen ook voor een snellere, beter vindbare en gebruiksvriendelijkere website voor iedereen.

Welke voordelen heeft een digitaal toegankelijke website?

Een toegankelijke website zorgt voor:

  • een betere vindbaarheid in Google en dus meer bezoekers;
  • een prettigere gebruikservaring, ook voor terugkerende bezoekers, en dus een betere klantenbinding;
  • meer website bezoekers die tot actie overgaan. Ook wel conversie. Denk aan; contact leggen, offerte aanvragen, bestelling plaatsen etc..
  • en als gevolg vaak ook: meer omzet!

Wetgeving – EAA

Op 28 juni 2025 treed de nieuwe Europese wet met toegankelijkheidseisen, de European Accessibility Act (EAA, Europese Toegankelijkheidswet) in werking. Hierin staat de verplichting voor organisaties om hun diensten zo in te richten, dat ze toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen ongeacht eventuele handicap die men heeft.
Je zou er vanuit mogen gaan dat toezichthouders niet direct vanaf 28 juni 2025 boetes zullen gaan uitdelen. Voor websites is dit de ACM (Autoriteit Consument en Markt).
Wel is het aan te raden dat je start met inventariseren van je website en het implementeren van de toegankelijkheidseisen. Zorg ook dat je dit kunt aantonen. Bijvoorbeeld met het in kaart brengen van de bestaande situatie en een stappenplan.

Wie dient aan de EAA wetgeving te voldoen?

De European Accessibility Act (EAA) geldt voor zes categorieën diensten.

  • E-handelsdiensten 
  • Diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten
  • Bankdiensten
  • Elektronische communicatiediensten
  • E-books
  • Onderdelen van personenvervoer

Niet iedere organisatie hoeft te voldoen.
Om maar direct jouw vraag te beantwoorden; deze wetgeving geldt niet voor: Bedrijven die minder dan 10 medewerkers en een omzet van minder dan 2 miljoen euro per jaar hebben. Zij hoeven niet aan de wetgeving te voldoen. Ook bedrijven die uitsluitend aan bedrijven leveren zijn vrijgesteld.

Bedenk wel; is de website van jouw collega-aanbieder wel toegankelijk dan kan het zijn dat je bezoekers en dus omzet gaat missen. Immers als zij een prettigere gebruikservaring bieden is de kans groot dat de klant een volgende keer ook voor jouw concurrent kiest.
Een digitaal toegankelijke website biedt dus juist kansen: je maakt je diensten bereikbaar voor meer mensen en vergroot zo je klantenkring.

Om dit artikel niet te lang te laten worden behandelen we uit de genoemde categorieën alleen e-handelsdiensten.

Wat is een e-handelsdienst?

Een e-handelsdienst is een dienst die online wordt aangeboden en waarbij een overeenkomst wordt gesloten tussen een aanbieder en een consument. Denk aan een website of app waarmee je iets koopt, reserveert of een abonnement afsluit.
Let op: deze regels gelden alleen voor diensten gericht op consumenten, niet voor diensten tussen bedrijven (B2B).

Voorbeelden van e-handelsdiensten:

  • Online reserveringen, zoals het boeken van een hotel, restaurant of vakantiehuis
  • Verkoop van producten via een webshop (website of app)
  • Verkoop van tickets voor bijvoorbeeld een voorstelling, museum, attractiepark of festival
  • Het afsluiten van een verzekering
  • Het afsluiten van lidmaatschappen, zoals bij een bibliotheek, sportschool of een abonnement op een tijdschrift

Hopelijk heb je een beter beeld over het waarom en de voordelen van een toegankelijke website.

Meer weten?

Bied je met jouw bedrijf één van bovenstaande diensten aan?  Laat ons hier samen naar kijken. Met een Quickscan bepalen we óf en welke aanpassingen er nodig zijn.
We controleren in de Quickscan 2 pagina’s, de startpagina en één andere.

Voldoet jouw website?  Kom het te weten met onze Quickscan. Vraag deze nu aan.

Vraag een Quickscan aan

Disclaimer: deze informatie is opgesteld met de huidige stand omtrent de wetgeving (mei 2025) en met de bij ons bekende informatie. Deze informatie is met zorg tot stand gekomen maar niet juridisch getoetst. Vincire Websites+ accepteert geen aansprakelijkheid als je handelt op basis van deze informatie.